T. Samir apie konfliktą Sirijoje. Politinė ar religinė diktatūra?
2012-12-15
Rubrikose:
Politika » Komentarai ir pokalbiai
Religija » Komentarai ir pokalbiai
T. Samir Khalil Samir, Egipte gimęs, bet Libane gyvenantis
jėzuitas, žinomas katalikų islamologas, žinių agentūros „Asianews“
portale komentuoja konfliktą Sirijoje, jo pasekmes regionui, regione
gyvenantiems žmonėms, tad ir krikščionims.
Konfliktas Sirijoje prasidėjo šalį pasiekus sąjūdžiui, kuris vadinas
„arabų pavasariu“ – žmonių, daugiausia jaunimo, manifestacijoms
reikalaujant daugiau teisingumo, orumo, laisvių ir teisių. Valdantysis
režimas nesugebėjo į tai reaguoti arba reagavo tik kietai, todėl
netrukus ir opozicija apsiginklavo. Tačiau prie viso to prisidėjo ir
tarptautinis kontekstas. Galima pasakyti, kad Sirijoje kovoja ne tik
patys sirai, bet ir Saudo Arabija bei Kataras prieš Iraną, Turkija ir
Izraelis prieš Siriją, Kinija ir Rusija prieš JAV ir Europą. Tai ne tik
pilietinis, bet regioninis ir tarptautinis konfliktas.
Sirija buvo sąjungininkė Irano, musulmonų šiitų daugumos valstybės. O musulmonų sunitų valstybėms, tokioms kaip Saudo Arabija ar Kataras, šiitai galbūt yra dar labiau nemėgstami, nei Izraelis. Sirijoje sunitai sudaro apie 70 procentų gyventojų, tačiau valdantysis režimas yra sudarytas iš alavitų, artimų šiitams.
Sunitų pasaulis bijo šiitų propagandos ir plėtros. O ji iš tikro yra. Pasak t. Samir, jis pats neseniai Kaire matė šiitų musulmonus, kurie viešai gatvėje propagavo savo tikėjimą tol, kol nebuvo pareigūnų sustabdyti. Tai, rodos, mažas epizodas, tačiau galbūt pirmas per tūkstantį metų. Apie panašius dalykus girdėti ir iš kitų musulmonų sunitų kraštų: Maroko, Alžyro, Tuniso.
Šiitų ir sunitų konflikte religinė dimensija tik pridengia politinį ir etninį konfliktą. Šis konfliktas prasidėjo dar VII amžiuje, neilgai trukus po Mahometo mirties. Mahometas norėjo, kad jo paveldėtoju taptų Ali, jo sūnėnas. Tačiau tapo jo uošvis, žmonos Fatima tėvas, iš kito klano. Tokiu būdu susiformavo du kalifatai. Šiitai yra tie, kurie remia Ali ir Mahometo šeimos galios liniją.
Šiam konfliktui galo nematyti. Tarpusavio neapykanta gal dar gilesnė nei palestiniečių ir izraeliečių.
Tad kokia ateitis Sirijai? Vieni kalba apie sunitų režimą. Kiti kalba apie Sirijos padalinimą regionais: sunitų, alavitų, krikščionių, kurdų. Tačiau, pavyzdžiui, Turkija labai nenorėtų stipraus kurdų regiono savo pašonėje. Kadangi konfliktas yra regioninis ir tarptautinis, opozicija be išorinės paramos neišsilaikytų, todėl logiška manyti, kad ir išeitis iš konflikto turi būti regioninė ir tarptautinė. Atrodo, kad itin daug kas priklauso nuo Irano ir Turkijos, kurios turi galimybę ir tiesiogiai įsikišti.
Kaip Sirijoje jaučiasi krikščionys. Atrodo, kad jiems tenka rinktis tarp dviejų realiausių alternatyvų – politinės diktatūros ir religinės diktatūros. Nekartą krikščionys ir jų lyderiai buvo kritikuojami, kad neremia sukilimo prieš režimą. Tačiau tai galima suprasti. Niekas netvirtina, kad valdantysis prezidento Basharo al-Assado režimas yra geras, juo labiau demokratiškas. Visi žino, kad politinės laisvės nėra, o už kritiką režimui galėjai pakliūti į kalėjimą ir patirti kankinimus.
Tačiau režimas, priešingai nei daug kitų musulmoniškų kraštų, neskirstė gyventojų i musulmonus ir ne. Taip pat palaikė pakankamą viešąja tvarką ir saugumą. O krikščionys turėjo pilną religijos laisvę. Tuo tarpu islamistinis fundamentalistinis režimas politinės laisvės taip pat nežada, kaip ir religinės, liečiančios giliausius asmens įsitikinimus. Tad galima suprasti, kodėl krikščionys mažai simpatizuoja opozicijai, kurioje daug islamistinio fundamentalizmo. Šiuo metu, pripažino t. Samir, krikščionybės perspektyvos Sirijoje nėra optimistinės. Panašiai kaip ir Irake, galbūt per 50 metų krikščionių bendruomenių gali visai išnykti šiuose kraštuose.
![]() |
Sirija buvo sąjungininkė Irano, musulmonų šiitų daugumos valstybės. O musulmonų sunitų valstybėms, tokioms kaip Saudo Arabija ar Kataras, šiitai galbūt yra dar labiau nemėgstami, nei Izraelis. Sirijoje sunitai sudaro apie 70 procentų gyventojų, tačiau valdantysis režimas yra sudarytas iš alavitų, artimų šiitams.
Sunitų pasaulis bijo šiitų propagandos ir plėtros. O ji iš tikro yra. Pasak t. Samir, jis pats neseniai Kaire matė šiitų musulmonus, kurie viešai gatvėje propagavo savo tikėjimą tol, kol nebuvo pareigūnų sustabdyti. Tai, rodos, mažas epizodas, tačiau galbūt pirmas per tūkstantį metų. Apie panašius dalykus girdėti ir iš kitų musulmonų sunitų kraštų: Maroko, Alžyro, Tuniso.
Šiitų ir sunitų konflikte religinė dimensija tik pridengia politinį ir etninį konfliktą. Šis konfliktas prasidėjo dar VII amžiuje, neilgai trukus po Mahometo mirties. Mahometas norėjo, kad jo paveldėtoju taptų Ali, jo sūnėnas. Tačiau tapo jo uošvis, žmonos Fatima tėvas, iš kito klano. Tokiu būdu susiformavo du kalifatai. Šiitai yra tie, kurie remia Ali ir Mahometo šeimos galios liniją.
Šiam konfliktui galo nematyti. Tarpusavio neapykanta gal dar gilesnė nei palestiniečių ir izraeliečių.
Tad kokia ateitis Sirijai? Vieni kalba apie sunitų režimą. Kiti kalba apie Sirijos padalinimą regionais: sunitų, alavitų, krikščionių, kurdų. Tačiau, pavyzdžiui, Turkija labai nenorėtų stipraus kurdų regiono savo pašonėje. Kadangi konfliktas yra regioninis ir tarptautinis, opozicija be išorinės paramos neišsilaikytų, todėl logiška manyti, kad ir išeitis iš konflikto turi būti regioninė ir tarptautinė. Atrodo, kad itin daug kas priklauso nuo Irano ir Turkijos, kurios turi galimybę ir tiesiogiai įsikišti.
Kaip Sirijoje jaučiasi krikščionys. Atrodo, kad jiems tenka rinktis tarp dviejų realiausių alternatyvų – politinės diktatūros ir religinės diktatūros. Nekartą krikščionys ir jų lyderiai buvo kritikuojami, kad neremia sukilimo prieš režimą. Tačiau tai galima suprasti. Niekas netvirtina, kad valdantysis prezidento Basharo al-Assado režimas yra geras, juo labiau demokratiškas. Visi žino, kad politinės laisvės nėra, o už kritiką režimui galėjai pakliūti į kalėjimą ir patirti kankinimus.
Tačiau režimas, priešingai nei daug kitų musulmoniškų kraštų, neskirstė gyventojų i musulmonus ir ne. Taip pat palaikė pakankamą viešąja tvarką ir saugumą. O krikščionys turėjo pilną religijos laisvę. Tuo tarpu islamistinis fundamentalistinis režimas politinės laisvės taip pat nežada, kaip ir religinės, liečiančios giliausius asmens įsitikinimus. Tad galima suprasti, kodėl krikščionys mažai simpatizuoja opozicijai, kurioje daug islamistinio fundamentalizmo. Šiuo metu, pripažino t. Samir, krikščionybės perspektyvos Sirijoje nėra optimistinės. Panašiai kaip ir Irake, galbūt per 50 metų krikščionių bendruomenių gali visai išnykti šiuose kraštuose.
![]() |
KOMENTARAI
"Šiuo metu, pripažino t. Samir, krikščionybės perspektyvos
Sirijoje nėra optimistinės. Panašiai kaip ir Irake, galbūt per 50 metų
krikščionių bendruomenių gali visai išnykti šiuose kraštuose."
Straibato Eilinis: NU IŠNYKT TAI TIKRAI NEIŠNYKS.
- Tomas Viluckas. Krikščioniška laikysena seniausios pasaulio pramogos atžvilgiu
- Irena Petraitienė. Pal. Jurgio Matulaičio konsekratorius – arkivyskupas P. Karevičius
- T. Samir apie konfliktą Sirijoje. Politinė ar religinė diktatūra? (1)
- Leszek Kołakowski. Ar Dievas yra laimingas? (11)
- Gailestingumo miestas: palaimintojo M. Sopočkos Vilnius (II) (1)
REKOMENDUOJAME
Šis dokumentinis filmas atkreipia dėmesį į esmines priežastis ir
įvykius, kurie paskatino tiek daug susideginimų okupuotame Tibete.
Normaliame demokratinių tradicijų krašte pati visuomenė nebūtų
rinkimuose leidusi tokiai situacijai įvykti, deja, mūsų dalies
visuomenės pookupacinė sąmonė yra kurčia, jai vis dar tinka tie, kurie
yra valdžioje ir iš jos patys tyčiojasi, kurie yra įtariami padarę
nusikaltimą ir viską siekia paversti politika.
Kadangi priimtas įstatymas visuomenėje sukėlė tam tikrų diskusijų,
prasminga išsiaiškinti jo atsiradimo kontekstą ir reikšmę. Kalbinome
istoriką, Klaipėdos universiteto dėstytoją, besidomintį atminties
politika, dr. Hektorą Vitkų.
Jums skaitant šias eilutes, gali būti, kad okupuotame Tibete šią
akimirką, jaunas vienuolis ar studentas sušunka: „Laisvę Tibetui!“,
apsipila benzinu ir uždega degtuką...
Kodėl tiriant tik vieną šios fantasmagoriškos istorijos epizodą
buvo bandoma visuomenei (kuri neskaito nuosprendžių tiesiogiai) sudaryti
įspūdį, jog bus išpainioti visi šios bylos nežinomieji?
NUORODOS
- Akiračiai
- BBC News
- Darbas Lietuvoje
- Economist.com
- Europos parlamento naujienos
- Geopolitika.lt
- Grani.ru
- Christian Science Monitor
- Jungtinis demokratinis judėjimas
- Lietuvos darbo federacija
- New York Times
- Newsweek
- Policijos departamentas
- Radio Svoboda
- Spiegel Online
- Time.com
- Transparency.lt
Kreditas
Komentarų nėra:
Rašyti komentarą